Het begint nu pas echt.... - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Claartje Schaap - WaarBenJij.nu Het begint nu pas echt.... - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Claartje Schaap - WaarBenJij.nu

Het begint nu pas echt....

Door: Claartje

Blijf op de hoogte en volg Claartje

19 September 2007 | Frankrijk, Parijs

Lieve allemaal,
Wat zijn de afgelopen twee weken mooi geweest!!! Dat bleek deze week extra sterk...Vanaf deze week hebben we namelijk twee weken lang methodologiecursus. Dat is dus echt aanpoten heb ik (nu al!!) gemerkt. Elke dag moet ik een tekst lezen en ik moet een keer een exposee doen (een referaat), een keer een plan opstellen (volgens Sciences-Po methode een opzet voor een exposee of travail ecrit) en een keer een commentaar op een tekst schrijven. Voor vandaag moesten we bijvoorbeeld een tekst van Sartre lezen. Nou geloof ik dat ik hem in het Nederlands al niet helemaal begrijp, dus laat staan in het Frans, haha. Maar ik moet zeggen, ik had de tekst niet af, maar wat ik gelezen had, begreep ik ook. Dat scheelde dus. Bijna iedereen in mijn methodologieklas is Politicoloog. Aan het einde van de les is er daarom elke dag 20 minuten lang een politiek filosofisch debat. Het moge duidelijk zijn dat ik daar vrij weinig van begrijp! Qua Frans niveau zit ik nu namelijk ook een stuk hoger. Maar ja, straks zit ik met echte Fransen, dus zo kan ik vast wennen.
Omdat het nu allemaal zo echt begint, wordt het ook tijd dat ik jullie wat vertel over de/het Fondation Nationale des Sciences Politiques, Institut d'etudes Politiques de Paris, oftwel Sciences-Po.
Sciences-Po is een zogenaamde Grande-Ecole. Dat zijn scholen die qua niveau gelijk staan aan een universiteit, maar heel elitair zijn. En dan bedoel ik elitair in de zin van moeilijk op te komen en gegerandeerd een mooie baan als je klaar bent. Als je als Fransman na de middelbare school naar een Grande Ecole wilt, ga je eerst een of twee jaar een voorbereidingsklas doen. Dit klasje moet je voorbereiden op het Concours. Dat is een soort toelatingsexamen dat iedereen moet maken. Alleen de beste zoveel procent van dit Concours worden uiteindelijk echt toegelaten. Er wordt hier dan ook de hele tijd gezegd hoe goed het wel niet is, dat we hier studeren. Even ter illustratie, mijn docent Frans zei dat studeren aan de Sorbonne (wat in mijn ogen toch heel wat is), zoiets is als even een brood bij de bakker halen. Das dus redelijk bizar...
Sciences-Po is een enigzins bijzondere Grande Ecole. Een paar jaar geleden is namelijk besloten dat ook kansarmere mensen recht moeten hebben op onderwijs aan deze school. Ze bedoelen daarmee de scholieren uit de noordelijke banlieu's die over het algemeen arm zijn (de rellen van vorig jaar waren daar). Zij hoeven nu niet mee te doen aan het Concours, maar maken een "normaal" toelatingsexamen. Als ze daar voor slagen, zijn ze toegelaten. Een stuk makkelijker dus, dan voor de rest. Er is dan ook heel veel kritiek op deze uitzondering geweest, het zou oneerlijk zijn en tegen de gelijkheid die de Franse staat hoog in het vaandel heeft, ingaan. Schijnbaar heeft de directeur zelfs allerlei bedreigingen gehad. Er wordt in de lessen ook nu nog veel hierover, en over andere vormen van positieve discriminatie, gepraat. Het is echt een big issue.
Maar goed, als internationale student kun je ook lekker makkelijk hier op komen, dus dat is goed voor mij!!! Ik besef nu wel dat het voor Fransen echt een big deal is om hier te studeren. Ik sprak laatst een Fransman die twee keer Concours gedaan had, maar twee keer net te laag gescoord had. Door hem werd ik dan ook met nogal wat ontzag aangekeken. Raar he, dat een school zoveel kan losmaken en uitmaken hier?
Nou ja, zo heb ik jullie wel weer lang genoeg verveeld. Ik ga weer stoppen.
Dikke kussen,
Claartje

  • 19 September 2007 - 15:40

    Laura:

    He Schaapje! Ik weet nu bijna meer van je dagelijkse gang dan toen je mijn buurvrouw was! Ga je vanavond mailen, al mijn persoonlijke info hoeft natuurlijk niet iedereen te lezen, kussie!

  • 19 September 2007 - 20:06

    Emilie:

    Zo, dat is een mooie entree!! Zijn de collegezalen ook zo mooi?
    We skypen van de week nog wel even he? Gezellig! Heb nu een huisgenoot, die volgens mij wel ok is, dus dat is fijn. hee nu bel jij mij net haha nou ik ga opnemen

  • 19 September 2007 - 21:37

    Jolijn:

    Dag Clara!
    Wat een topstudent ben jij! Als ik volgende week weer in NL ben met een normale computer en met zonder tijdsverschil wil ik ook wel met je skypen hoor. Volgens mij heb je het maar druk met al het bezoek uit Nederland haha.
    Geniet!

  • 22 September 2007 - 09:06

    Margreet:

    Hi honey!
    Ga je zo fijn mailen...of hopen dat je online komt zodat ik maar weer eens mn microfoon kan checken...... ;)
    Tot snel! Kiss!

  • 25 September 2007 - 20:31

    Jaap:

    onze familie hoort thuis bij de beste van de beste. goed zo zus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2008

Klaar!

15 Februari 2008

Drukke weekenden

14 Januari 2008

Lustrumreis

19 December 2007

Huisweekend!

16 December 2007

Lang lang geleden
Claartje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 26235

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Met Vin naar Vietnam

01 September 2007 - 01 Maart 2008

Parijs

Landen bezocht: