Babe National Park en Bai Tu Long Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Claartje Schaap - WaarBenJij.nu Babe National Park en Bai Tu Long Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Claartje Schaap - WaarBenJij.nu

Babe National Park en Bai Tu Long Bay

Door: Claartje & Vincent

Blijf op de hoogte en volg Claartje

11 Mei 2010 | Vietnam, Hanoi

Zo, na het eerste geklooi met een mailtje nu maar even besloten om mijn oude waarbenjij.nu pagina nieuw leven in te blazen. We gaan proberen ook wat foto's uit Vietnam te plaatsen, maar dat moet nog wel lukken natuurlijk.
Ons laatste dagje Hanoi voor onze trip in het Noorden hebben we de Tempel van de Literatuur bezocht. In dit complex mochten vroeger de knapste koppen van het land komen studeren. Als ze slaagden voor de zware examens, mochten ze vervolgens Mandarijn worden. Het complex was heel erg mooi. Het laat zich niet echt uitleggen, maar stel je er maar iets Aziatisch bij voor. Mmm, lekker duidelijk zo, he?! Vervolgens zijn we naar het huis van Ho Chi Ming gaan kijken. Op we hiernaartoe kwamen we langs een standbeeld van Lenin. Bizar, dat dat hier nog zo staat. Staan die dingen uberhaupt nog in Rusland zelf? Het huis van Ho Chi Min was erg mooi. Er zat een grote visvijver bij met echt gigantische karpers erin. Vervolgens met een motortje terug naar huis gegaan. De motorrijder vroeg of we al plannen hadden voor die avond. Zo niet, dan wist hij wel wat. We konden met hem mee naar een plek buiten de stad om slang te eten. Onder het mom van je leeft maar een keer en moet alles geprobeerd hebben, zijn we met hem meegegaan. Het slangeneten gebeurde bij mensen thuis en is blijkbaar semi-illegaal. Voor onze neus werden die beesten geslacht, brr!! Volgens Vin gebeurde het allemaal heel goed en schoon, dus dat was fijn. Slangen hebben gigantisch lang post mortem bewegingen, heel eng!! Het hart blijft ook nog heel lang kloppen. Speciaal voor ons werd dat in een glas gedaan en werd er bloedwijn bijgegooid (slangenbloed met wodka), mmm. Dat moest dus ge-at worden. Als ik er aan terug denk, kan ik nog steeds niet geloven dat we dat gewoon gedaan hebben!!! Vervolgens een hele rij slangengerechten gehad: gemalen en gebakken slangenbot, slangensoep, slangen springrolls, gebakken slangenhuid, gekookt slangenei, gefrituurd slangenei, slangensalade. Vin heeft ook nog slangengalwijn gedronken, maar dat durfde ik niet aan. Brr, als ik er nu aan terugdenk word ik alsnog even misselijk. Maar eerlijk is eerlijk, het meeste was wel echt lekker!!!
Vervolgens de tour naar Babe en Bai Tu Long Bay. Echt veel kan ik er niet over schrijven. Het was zooooo ongeloofelijk mooi. Helemaal Vietnam zoals je het je voorstelt met terassen vol rijstplanten omgeven door natuur en hier en daar wat houten huizen. Bij het guesthouse in Babe liep een klein riviertje achterlangs. Daar hebben we de eerste dag lekker in gezwommen. Wij waren niet de enigen, alle kinderen uit het dorp lagen er ook en ook de waterbuffels. Op een gegeven moment kwam er dan ook een dikke drol langsdrijven, haha!!! Ook deden mensen de was in het water en wasten ze er hun haren. De mensen waren erg vriendelijk. Jammer is alleen dat weinig mensen maar Engels spreken en daar al helemaal niet. Het bleef dus bij een beetje vriendelijk lachen. In Babe hebben we een hele mooie boottocht gemaakt en een trekking van 14 kilometer door de bergen. Het was echt prachtig (en bloedjeheet)!!!
De volgende dag door richting Bai Tu Long Bai. Dat was zo ver weg dat we halverwege moesten stoppen
's avonds. De stad waar we stopten was niet zo boeiend, maar er was wel een mooie tempel in een grot. Die dus ook nog bekeken. Ook was het zo dicht bij de Chinese grens dat we daar ook nog zijn gaan kijken. 's Nachts ging het keihard regenen en omweren: het regenseizoen is begonnen!! Ook nog het superleuke smsje van Emma dat Willem geboren is!!!
De volgende dag was het behoorlijk koud geworden, van ongeveer 40 graden overdag, nu 20 graden. Tijd dus voor een lange broek en longsleeves. Rond de lunch kwamen we aan bij Bai Tu Long Bai. Dit is stuk in de Golf van Tonkin waar allemaal rotsen uit het water omhoog steken, heel mooi!!! Het regende jammergenoeg nog steeds dus er was tijdens onze boottocht van 3 uur nog niks van te zien. Aangekomen op het eiland waar we zouden gaan slapen, werd het gelukkig droog. We hebben zelfs nog even in zee gezwommen. Ook hier hadden we een homestay. Heel erg leuk! Mooi huis, aardige mensen. Vandaag zijn we eerst naar het strand gegaan voor een frisse ochtendduik. Daarna door naar de haven van het eiland. Nadat we hier thee hebben gedronken met soldaten weer begonnen aan de tocht naar het vasteland. Vandaag was het superzonnig, dus de rosten waren goed te zien. Wederom prachtig!! Halverwege hebben we nog een stuk gekajakt. Dat was erg leuk, maar we zijn wel levend verbrand. Ondertussen zijn we weer terug in Hanoi. Net hebben we lekker gegeten en kleren naar de laundry service gebracht. Zometeen slapen en dan morgen even een relaxdagje. Morgenavond gaan we door naar Hue, 700 km. zuidelijker. Daar dus weer een nieuw verhaal.
Nog even wat laatste Vietnamese rijlessen:
- Haal andere auto's in, in een scherpe bocht waar je geen zicht hebt.
- Doe dit ook als je door een heuvel geen zicht hebt.
- Als je langs een auto wilt en hij gaat niet opzij, ga toeteren.
- Komt er een tegenligger aan die niet opzij wilt (ook al rijd jij op zijn weghelft) ga driftig knipperen met je lichten.
- Als je rechtdoor wilt op een druk kruispunt, zet je alarmlichten aan, gegarandeerd succes.
- Rij langzaam binnen de bebouwde kom.
Kortom: aardig wat bijna-dood-ervaringen gehad, maar voor Vietnamezen is dit blijkbaar heel gewoon. Raar volk....

Heel veel liefs van ons allebei!

• 11 Mei 2010 - 14:51

Nienke:

Hey claartje! Wat leuk om opeens een berichtje te krijgen en wat cool dat je aan t reizen bent!! Geniet ervan!!
    xx

• 11 Mei 2010 - 14:54

Margreet:

Een schapentong eten is er niks bij!
    Klinkt goed Clara, heel veel plezier nog daar!
    Dikke kus uiteraard ;)

• 11 Mei 2010 - 14:58

Lidwien:

He leuk dat je op reis bent. en die Lenin is niet zo raar hoor, Vietnam is immers een socialistische volksrepubliek, waar de waarden van Lenin, Marx en Ho chi Min hoog in het vaandel staan.
    Claar je spreekt toch Frans? Vietnam is een voormalige Franse kolonie en zeker de ouderen spreken nog Frans, zeker in het zuiden van het land waar de hoger opgeleiden tot in de jaren '70 nog veel Frans spraken.
    Veel plezier en een mooie reis,

Groetjes, Lidwien

• 12 Mei 2010 - 09:04

Netty En Gerard:

Hoi, leuk dit verslag. en natuurlijk leeft netty mee met de culinaire ervaring: gruwelijk!!

• 12 Mei 2010 - 15:31

Wolter En Claartje:

Wat een geweldige reisz maken jullie en wat een leuke beschrijving van jullie belevenissen. Leuk ook dat je nu foto's hebt geplaatst. Geniet er nog maar van. Hier is het koud en nat. Dikke kus

• 27 Mei 2010 - 13:18

Ineke Schoot Uiterka:

Wat een mooie reis, zo te lezen, Vincent en claartje!
    Nog een goede tijd daar. ineke