De eerste dagen, een verslag - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Claartje Schaap - WaarBenJij.nu De eerste dagen, een verslag - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Claartje Schaap - WaarBenJij.nu

De eerste dagen, een verslag

Door: Claartje

Blijf op de hoogte en volg Claartje

06 September 2007 | Frankrijk, Parijs

Lieve allemaal,
Eindelijk eindelijk eindelijk, ik heb internet!!! Zo relaxed!! Hoef ik niet meer op Sciences-Po in een donker hok te internetten waar iedereen staat te wachten tot je klaar bent en waar ze een raar toetsenbord hebben. Ik heb jullie zoveel te vertellen, het gaat een lang verhaal worden. Ik neem het je niet kwalijk als je halverwege gaat haken, haha. Ik begin maar gewoon bij het begin, en dat is zondag.
Zondag ben ik met mijn ouders en Alex naar Parijs vertrokken. Was nog een heel gedoe om al mijn zooi in de auto te proppen, maar door Alex is dat toch gelukt. We reden Parijs in over de Champs Elysee, kreeg een beetje de neiging om te wuiven naar mensen aan de kant, haha. Gelukkig reed mn moeder daar, want dat had ik toch niet helemaal gedurfd....die Fransen zijn echt gek!! We hadden snel een plekje gevonden in mijn straat en moesten daar even wachten op de mevrouw die hier de kamerreglaar is. Toen konden we de kamer in. Dat betekend dat je zes hele steile trappen op moet die heel hoog zijn...helletje dus, en dat was nog niet eens met mijn bagage...Toen we weer naar beneden gingen om de regelvrouw dag te zeggen en mijn bagage te halen, kwamen we toevallig Roos tegen. Das een meisje uit Leiden dat ook Sciences-Po doet. Dat wads dus erg toevallig. Ik geloof dat onze beide ouders een beetje gerustgesteld werden door het idee dat we al iemand kenden, haha. Nou ja, daarna moesten we met de bagage nog heel vaak omhoog lopen, erg vermoeiend, maar goed...'s Avonds zijn we uit eten gegaan en hebben we nog iets gedronken bij de Eiffeltoren, want die is echt suuuuperdichtbij mijn huis! De kosten van vier drankjes waren €20,--. Toen schrok ik daarvan. Gisteren betrapte ik mezelf erop dat ik vier euro voor een kop thee al heel normaal vind. Ai, niet goed om daar aan te wennen...De volgende ochtend hebben we nog samen ontbeten en daarna gingen mn ouders weg. Toen heb ik wel even een traantje gelaten. Gelukkig bleef Alex nog wat langer. Samen hebben we een beetje door Parijs gelopen en heerlijk gelunched. Daarna moest Alex ook weg. Weer bijna de Thalys gemist, haha, was toen niet grappig, maar nu wel. Weggaan van Alex was een klein drama, ik moest echt heeeeeeeel hard huilen. Het was ook heel raar om daarna alleen te zijn. Gelukkig had ik 's avond al meteen een date. Ik heb samen met Roos gegeten. Daarna werden we gebeld door de drie Leidse gasten die hier zitten of een drankje wilden doen. Dat dus maar gedaan, was erg leuk en weer erg duur. De eerste nacht hier alleen heb ik geen oog dicht gedaan, kon echt niet slapen. Nu slaap ik hier wel erg lekker, hoor.
Neem nu maar even lekker pauze met lezen, want er komt nog een heel stuk. Sorry, de volgende keren zal ik niet meer van die lappen schrijven...
Maandag was de eerste dag op Sciences-Po. We moesten daar om 8.30 zijn, lekker vroeg dus...Kwamen we daar, bleek er niks te zijn. Die Fransen zijn niet zulke regelaars, dus dat was wel enzigzins balen. Om 9.00uur had ik mijn eerste Franse les. Ik ben ingedeeld op niveau 2. Er zijn 5 niveau's (0 tot en met 4), dus ik zit wel prima. Ik heb voor Frans wel een leuke groep, heel internationaal, maar vooral veel Amerikanen. 's Avonds was er een picknick georganiseerd. Roos en ik wonen vlajk bij elkaar en hadden bedacht om met de Velib te gaan. Dat zijn die Franse huurfietsen die je door de hele stad kunt pakken. Echt superideaal systeem, alleen in een weg met eenrichtingsverkeer mag je ook als fietser niet tegen die richting ingaan. We zijn 2 keer aangesproken door politiemannen die dreigden ons een boete te geven, help....maar met lief lachen hebben we dat weten te voorkomen, haha. Misschien denk je nu, je gaat tpch niet die hele stad doorkarren. Maar, Parijs is echt maar klein eigenlijk, noord-zuid is het tien km en oost-west 20 km. Op de fiets is alles dus prima te doen. Nou ja anyway, toen we de Velib weg gingen zetten sprak een oude man me aan, erg raar gesprek mee gehad. Toen we uit elkaar gingen vroeg ie of ie me op de Franse manier gedag mocht zeggen, dus met 2 kussen. Ieehhh, dat vond ik dus maar even niet goed, haha. Wel grappig hoor, dat je van die gekke gesprekken kunt hebben!! De picknick was wederom vrij karig geregeld. Er was namelijk geen eten en er was niet vantevoren gezegd dat we eigen eten mee moesten nemen. Maar goed, mocht de pret niet drukken. We zaten op de Pont des Arts, dat is een voetgangersbrug en dat was verder een prima locatie, alleen erg koud op een gegeven moment. We zijn toen met de Nederlanders naar een kroeg gegaan die echt leuk was en redelijk te betalen. Even klein tussenstukje, integreren met andere nationaliteiten gebeurd maar weinig. Idedereen zit met zijn eigen landgenoten. Opzicht prima hoor, wij hebben echt een leuke groep, maar ik hoop dat dat straks nog een beetje veranderd. Nou ja, dat was dus eigenlijk dag een, heel erg leuk.
Op de Velib ga ik een jaarabopnnement nemen. Voor €30,-- kun je dan onbeperkt de fiets nemen, echt superrelaxed!! Naast de fiets ga ik veel met de bus, daarmee kom ik makkelijker bij Sciences-Po, dan met de metro. Die gebruik ik ook wel hoor, allen niet zo heel erg veel.
Dinsdag had ik eerst weer Franse les en daarna hadden we een activiteit. We hebben een wandeling gemaakt door Montmartre en daarna wat gedronken bij een cafe. Dat was erg leuk wederom. Verder niks bijzonders die dag. Oh ja, het is hier allemaal heel vermoeiend, dus ik lig echt uiterlijk om 23.30 in bed. Zijn dus nog geen keiharde party's hier.
Moet nu even stoppen, want ga eten met de Nederlandse gang. Ga straks weer verder....
XX

  • 06 September 2007 - 17:25

    Hanneke:

    Hey dapppere Claar!

    Wat een mooi verhaal heb je geschreven!! Sterkte met alle nieuwe dingen en volgens mij ga je echt een super mooie tijd tegemoet!

    Kus, Han

  • 06 September 2007 - 18:19

    Xenia:

    Heyyyyy Claartje!!!
    ik zie (lees) dat je prima naar je zin hebt daar. Natuurlijk is het ff wennen in een andere omgeving, maar het wordt een superleuke ervaring, dus zet hem op, en ik ben benieuwd naar je andere verhalen:)

    succes,
    xxx

  • 06 September 2007 - 18:39

    Jut Of Jul :):

    Clarabella!
    Wat goed dat je het zo naar je zin hebt! En fijn dat je met van die leuke mensen zit daar...doe maar de groeten en veel liefs van mij aan mn roomie en mn oud-bestuursgenootje!
    Dikke kus!

  • 06 September 2007 - 18:45

    Jaap!:

    Claartje Claartje Claartje, hup weg met die nationalistiche instelling!! ga lekker lunchgen met de amerikanen, zeg alleen niet dat je american football een knuffelsport vind, kunnen ze niet om lachen. ik heb jou ook zuper veel te vertellen, 2 leuke vrienden gemaakt maar daar ga ik jou sita natuurlijk niet voor gebruiken. dus zorg dat je snel een nummer hebt en dan koop ik een internationale belkaart!
    Ik hou heel veel van je en ik ben blij dat jij het ook zo naar je zin hebt. ik ben heel trots op je.

    Je broer,
    Jaap

  • 06 September 2007 - 20:21

    Roeland De Poeland:

    Hee lieve Claar.

    leuk dat je de geneugten van de fiets in Paris ook al hebt ontmoet. Champs-Ellyssees al op geweest?
    Toch wat drukker gehad dan gepland afgelopen week dus duurt nog effekes voor ik achter je aan kom karren.

    Dikke kus en geniet ervan

    Da Rool

  • 08 September 2007 - 12:28

    Caroline:

    Jeetje Schapie, wat een verhaal. Klinkt alsof je daar heel blut maar ook heel blij gaat worden, en heel geleerd natuurlijk ;)
    Veel plezier!
    Daaaag

    liefs Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Parijs

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2008

Klaar!

15 Februari 2008

Drukke weekenden

14 Januari 2008

Lustrumreis

19 December 2007

Huisweekend!

16 December 2007

Lang lang geleden
Claartje

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 26278

Voorgaande reizen:

03 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Met Vin naar Vietnam

01 September 2007 - 01 Maart 2008

Parijs

Landen bezocht: